Kort möte.

By: Jag

Jul 01 2011

Taggar:, , ,

Kategori: Bilder, Fjärilar, Foton, Natur, Sommar

19 kommentarer

Aperture:f/6.3
Focal Length:55mm
ISO:100
Shutter:1/200 sec
Camera:NIKON D60

Ett överraskande besök av denna lilla pärlemorfjäril (?) gav mig en stilla stund i förundran över vad naturen ger. Underbart är kort. De flesta flyger bort. ”Fjärilen håller du svårsamt fast…” skrev Ferlin. Så sant.


19 comments on “Kort möte.”

  1. Förstod väl att jag skulle mötas av en utsökt bild när jag tittade in här!

    Gilla

    • Tack, Anna! Men jag är fortfarande inte överens med bloggautomatiken om bakgrundsfärgen. För mig blir det för mycket med alla rödrosa nyanser och jag mår illa, det plussar på utsättningssymptomen som jag har. Rent spontant ville jag ta bort inlägget, men det är synd på fjärilen.

      Gilla

  2. När jag ser en fjäril tänker jag alltid på vilken resa den gjort, från larv till puppa/kokong till fjäril. Helt otroligt.

    Gilla

    • Det är roligt så olika tankar vi får. Jag tror faktiskt inte att jag tänkt på det mer än nån enstaka gång. Jag är mer inne på deras fladdrande flykt och deras skönhet, och hur olika de kan vara. Även en och samma fjäril har olika utseende på under- och ovansidan för det mesta. Jag blev riktigt lurad av nässelfjärilen på samma fotoutflykt som jag fotade den här, den satt och såg så mörk och murrig ut med ihopfällda vingar!

      Gilla

  3. Önskar dig en riktigt fin sommar ♥

    *goa sommarkramar*

    Gilla

    • Tack, Ullis! Jag ska försöka slappna av ett tag, men det är inte lätt, det är inte lätt… Hoppas att du kan få lite tröst av naturen och grönskan!
      Solvarma kramar

      Gilla

  4. Vackert! Både bilden och det Ferlin skrev.
    Kramar och allt gott till dej!

    Gilla

    • Jag blev glatt överraskad över att fjärilen valde min stövel framför blommorna omkring, Och Ferlin han var klok och känslosam han.
      Kram

      Gilla

  5. Du tar så fantastiska bilder!

    Gilla

  6. Oväntade gåvor av lycka. Att bli trampad på av fjärilens fötter gör gott för en förtrampad själ.

    Gilla

    • Hmm, hur ska jag tolka det där? Förtrampad vet jag inte… men lycka, ja. Några sekunder av hänförelse när man knappt vågar andas. Och tänk att den satt kvar tills jag hade förevigat den!

      Gilla

  7. Nej vad fin! Vilken härlig bild.

    Gilla

    • Ja, de är fina de fladdriga små liven. Retsamma i sitt fria svävande, men ibland stannar de till ett tag och bjuder på sig själva, de rackarna! Tacksamt passar man på då att föreviga dem och som här, stunden av andhållen stillhet.

      Gilla

  8. Att du hann fånga den…ja har försökt flera dagar att få med en fjäril…men så fort jag ska trycka av så är den borta.
    Fjärilar betyder mycket för mig…en satte sig på mitt huvud då jag körde bil förra sommaren och följde med ända hem och ville inte lyfta förrens jag petade på den…ena annan bodde i mitt kök i vintras ….det kanske är så som BeBest säger att fjärilens fötter gör gott för en förtrampad själ ….att de ska ge oss styrka på något vis…jag har funderat må du tro varför jag träffade på dessa två fjärliar.

    Kram
    Tack för dina kommentare rinne hos mig..vi är ju lite i samma sits du och jag …med våra mammor..

    Gilla

    • Jag minns din bilfjäril nu, när du nämner det! Att du hade en i köket, har jag nog också sett men glömt. Det är betydelsefyllt på något sätt. Mina första inlägg handlade om aurorafjärilen jag bar hem på en blomma, det kändes märkligt och mäktigt. Men jag känner mig inte förtrampad, det stadiet har jag tack och lov passerat.

      Fjärilar är nyckfulla och ofta svåra att få med på bild. De som bor på tomten, hemma eller på torpet är nästan omöjliga, rastlösa själar. De som jag lyckas med hittar jag efter skogsvägar och stigar. Även om jag kommer klampetiklafsande i mina röda stövlar så stannar vissa fjärilar kvar, eller de flyger bara små rundor och lugnar sig sedan när de inser att det inte var någon farlig jätte som lät. Vissa fjärilar hittar under högsommaren sina favoritblommor och sitter och njuter utan att bry sig stort om omgivningen. Vädden är en sån blomma som många fjärilar sitter och gungar njutningsfullt på, hos mig ofta pärlemorfjärilar, som den på bilden.

      Ja, vi är i ungefär samma situation på det viset. Igår var en tuff dag. Det känns skönt att kunna vädra det med någon som förstår.
      Kram

      Gilla

  9. Fin bild! Fjärilar är helt otroligt vackra!

    Bakgrundsfärgen, skriver du. Du menar den till höger och vänster? Men, nog går den att byta till en annan färg? Under Panel, Utseende, Bakgrund?

    Gilla

    • Tack, Granit! Ja, fjärilar är en favorit. Jag har tittat på den manuella inställningen, men har tänkt att den då ändrar för alla inlägg. Har inte vågat testa med rädslan att ställa till det i hela bloggen.

      Gilla


Kommentera

