När betongen blommar.

23 comments on “När betongen blommar.”

  1. ahh ..vintergrönan kan ta sej fram överallt

    Gilla

    • Den ha alla bra egenskaper: seg, tålig, uthållig och vacker.

      Gilla

      • rätt färg på blommorn också ,mild ljusblå-lila..
        jag har lite skuldkänslor inför min
        ..jag slet och rev och bände med spaden ..tog upp en hel skottkärra förra sommaren ..för jag hade satt en planta mitt i den varmaste delen av innerträdgården en liten pytte ..som plötsligt spritt sej mycket ..stjälpe av den under min stora gran..den har överlevt
        och nyss såg jag atten liten bit finns kvar mellan två stora stenar ..s
        å vem vet vem som ..vinner
        om jag märker att det blir för tungt ..för många öppna ytor ..kanske jag uppmuntrar den igen ..bjuder in den att ta över efter mej😉

        Gilla

        • Blomfärgen är vacker och hos mig är det en av de tidigaste vårblommorna eftersom den finns i en slänt. Den på bilden finns i samma park som blodboken och där får den slingra i undervegetationen, den är fantastiskt vacker när de blå blommorna lyser överallt bredvid stigen. Sen är det ju så att det mesta kan bli ogräs om det blir för mycket av den, men jag hade inte ens en tanke på att vintergrönan skulle kunna vara det. Plistern, åkervindan, kirskålen… Någon gång ska jag ha en odling med bara åkervinda!

          Gilla

          • ja vintergrönan är fin ..det var jag som satt den på fel på fel plats
            åkervindor är också vackra ..
            då skulle du ha min lilla kolonilott som jag inte kunnat göra mej av med ..där finns massor av åkervinde rötter ..så det kan va!!
            du får ta över den –gärna
            nu då jag sällan är där klättrar de upp i allt tyvärr inte så bra för hallon och små körsbärsträd
            i början byggde jag en hyddkonstruktion av sälj ..som de fick svinga sej i men det blev tyvärr inte så bra för min kolonilottsgranne ..som ändå var så hygglig och lät både åkervindan och mej hållas🙂

            Gilla

  2. Det där är nàgot soù alltid har fascinerat mig… Fint foto

    Gilla

  3. Här runt Katrineholm har många gjort som alwfe! Vart man kommer längs vägar och stigar hittar man vintergrönan. Förmodligen har den fått hjälp att komma utanför stadens hank och stör av någon uppgiven trädgårdsägare.
    Innan jag flyttade hit hade jag aldrig sett den. Det är en vacker blomma, så jag förstår att man kan bli förälskad i den. Faller man för frestelsen får man finna sig i att vintergrönan tar stryptag på gräsmattan om den kommer åt!😀

    Gilla

    • Aha, man lär sig. Min har hållit sig på plats i den lilla slänten som vetter mot grannen, men det kanske beror på att det på ömse sidor gås med gräsklippare så att den inte får en chans att välla fram.

      Gilla

  4. Fin blomma …vintergrönan…fast den är ljusblå …liksom lättjan som förknippas med just ljust blå.

    kram

    Gilla

  5. Så söta blomster,jag skulle vilja plocka dem..med det får man väl inte..altså om jag kunnat,de är kanske fridlysta?
    Du får lära en som är en novis=)
    Kram på dig!

    Gilla

    • Det här är vintergröna som har förvildats och jag har lärt mig här på bloggen att man kan hitta den här och var eftersom den har stark växtkraft och folk dumpar den från sina trädgårdar. Så om du hittar den så är det bara att plocka, kolla bara att du inte står i någons trädgård!
      Kram, Sirpa!

      Gilla

  6. Så vackert!! Får mig att tänka på maskrosbarn…

    Hemikram

    Gilla

    • Ja, det är onekligen den associationen man får när blommor dyker upp på ställen där de inte borde kunna växa!
      Kram

      Gilla

  7. Ett underbart ögonblick. Naturens vinst över den grå betongen! Love it!
    Allt gott till dej med en bamsekram!

    Gilla


Kommentera

