På kornet.

By: Jag

Sep 08 2012

Taggar:,

Kategori: Bilder, dikt, Foton, Höst, Natur, Växter

19 kommentarer

Aperture:f/8
Focal Length:55mm
ISO:100
Shutter:1/125 sec
Camera:NIKON D60

”Se! Nu är årets högsta tid,

hösten tömmer sitt horn.

Allt är fullbordat ur lök och frö,

skönt och moget att dö.

Jorden har gett sitt lin i vår lid,

åkern har gett sitt korn,

älskat för axens vajande spröt,

älskat som bröd och gröt.

Hösten tömmer sitt horn av färg

över skogar och berg.”

Ur E  A Karlfeldts Hösthorn, 1927.

19 comments on “På kornet.”

  1. Skördetid …snart är det dax att skörda de mogna fälten…fint mönster..jag håller på att redigera mitt bidrag till veckans fototriss där är det tävling denna vecka och temat är mönster. Spännande …jag ska ta fram kameran och se vad jag hittar för mönstermotiv…
    kram

    Gilla

    • Ja, axets flätor har nog gett upphov till de stickade flätorna som finns på många hösttröjor. Ska bli spännande att se vad du hittade för något!
      Kram

      Gilla

      • Jag har redan spånat färdigt min triss..fotat och klart…behövde inte ens gå ut som jag först tänkt..men det blir sällan som man tänkt från början så jag är inte förvånad. Du får se imon…nu ska jag käka lite karibisk kelda soppa med räkor🙂 innan jag gör mig redo för ännu en natt..
        Korn gryn är gott …likaså matvete som jag åt igår till kycklingen…korngryn ska jag testa i gröten nästa gång ..tack för tipset!
        kram

        Gilla

        • Aha, då får jag vänta lite. Låter gott med soppan, här blir det kyckling, färdiggrillad, har inget kök att laga mat i, men soppa i vattenkokaren blev det häromdan. När köket är klart får det bli korngryn!
          Kram

          Gilla

      • Ah en getingfälla ska jag kanske skaffa en …det har dottern som är hysteriskt rädd för kryp.
        Jag har ett kök men ingen ugn så jag får vara lite påhittig här i mitt egna krypin och laga mat som kan göras på spisen…och vattenkokaren är en bra uppfinning den utan den skulle jag inte klara mig….men här klarar jag mig konstigt nog mig bara med spisplattorna..men det ska väl snart bli ändring på det hoppas jag. I vårat gemensamma hus har vi all uttrustning..så där bakar jag och lagar mat som vanligt.
        kram

        Gilla

        • Som en upplysning till andra som ev. läser: getingar och getingfällor pratade vi om på din blogg. Vi har getingfällor på altanen, i pergolan och ute på landet på verandan och på glasverandan. De små är ok, men den stora som jag köpte i Bordeaux och som jag har bild på i inslaget Lyxfällan, är suverän.
          .

          Vi har varit på torpet största delen av tiden med köksrenoveringen, men nu är vi i stan sen en vecka och nog behöver man ett kök att fixa i. Stökigt och bökigt blir det att ha det så provisoriskt, och ändå har vi en extra kyl i källaren, annars skulle det vara svårt. Hoppas att du får en ugn snart i ditt krypin!
          Kram

          Gilla

  2. Går inte att komma undan, när jag ser en sådan bild Stekt fläsk, och korngryn. Nästa resa till den större butiken i Färila kommer jag att leta efter korngryn. Högkvalitativt foto.
    Svante

    Gilla

    • Mmm, låter gott! Korngrynsgröt var min favoritgröt förr, mamma gjorde den i ugn, men jag har nog aldrig lagat den själv. Tack, Svante!

      Gilla

  3. Effektfullt med olika färger, innan alla blivit gula!

    Gilla

  4. Fin dikt med passande bild, din fina bild.

    Gilla

  5. Vackert! Du är så bra på att hitta passande dikter till dina bilder!🙂

    Gilla

  6. Kornaxets mönster är grundläggande då man lägger ett stödförband. Då lindar man bindan i spica-mönster för att de övre varven ska låsa de undre.
    Korngrynskaka … mmmmm.

    Det finns mycket gott man kan göra av korn. Men kornet måste kokas noga och det bör ätas med måttlighet. I Wilhelm Mobergs Utvandrarserie föråt sig Lill-Anna på Kristinas korngrynsgröt som skulle bjudas gästerna i samband med dopet av det senaste barnet. Det blev den avgörande händelsen då Kristina och Karl Oskar bestämde sig för att emigrera med sin familj till ett land där vetet växt högt och tätt. Varje gång han tvivlade på riktigheten i sitt beslut tog han fram sitt döda barns slitna skor och mindes kalaset som blev en tragedi i ett land där jorden var förbannad och svultna barn kunde dö om de för en gångs skull tog tillfället i akt och åt sig proppmätta.

    Gilla

    • Att spica är latin för sädesax fick jag googla mig tlll, har aldrig hört talas om det. Är det nåt som är allmänt känt och som jag har missat? Man lär sig.
      .
      Ja, den scenen minns jag både från böckerna och från filmen, den är stark!

      Gilla


Kommentera

