Vem härmar naturen?

By: Jag

Okt 11 2012

Taggar:,

Kategori: Bilder, Foton, Höst, Natur

39 kommentarer

Aperture:f/5.6
Focal Length:55mm
ISO:140
Shutter:1/125 sec
Camera:NIKON D60

Vem är det som naturen härmar när den målar med glödande, mustiga färger och duttar på så frikostigt med färg?

39 comments on “Vem härmar naturen?”

  1. Kanske van Gogh?

    Fast jag undrar om det inte är tvärt om.

    Kram!
    /Skvitt

    Gilla

  2. Tvärt om, ja för just det motivet målade han ju inte🙂 !
    Men, vem har du i tankarna? Kanske du ska vänta med svaret så dina läsare får gissa flitigt.
    Kram!
    /Skvitt

    Gilla

  3. Ah jag tänkte oxå först på van Gogh…naturen är fantastisk så här års…var själv på höstvandring med kameran idag..fotade på pustaleden som jag inte vandrat sedan jag var barn…det blev en härlig tur i solen. Ska försöka lägga in någon bild om det går..

    Kan inte komma på någon annan målare …än moder jord själv…vem tänker du på?…säg ..

    Kram

    Gilla

    • Van Gogh målade en hel del gula fält, nej det är nog snarare hans kompisar jag tänker på, tror jag. Jag funderade på Renoir och kollade, men nej… Låter mysigt med höstfotovandringen, ser fram emot bilderna!
      Kram

      Gilla

  4. Monet… Fast det fanns mànga som inspirerades av naturen… Inklusive jag… Naturen är en konstnär…

    Gilla

    • Monet har överraskande många målningar åt det hållet, jag hade för mig att han var blekare. Visst är naturen en stor konstnär. Här har den fått hjälp av duktiga landskapsarkitekter.

      Gilla

  5. Ingen aning…men naturen är vacker!

    Gilla

    • Ja, det är den! Jag blev allt lite förvånad över styrkan i färgerna. Jag måste poängtera att jag inte gjort något åt bilden.

      Gilla

  6. Oj så läcker plantering! Vår granne som målar hon säger att man kan aldrig riktigt återge de vackra höstfärgerna, men många har varit nära.

    Hoppas att du mår bättre. //Kram

    Gilla

    • Jag tycker att nya planteringar kring motorvägarna i städerna ofta är så lyckade. Man skapar vävar och målningar med plantor i olika färger, höjder och strukturer. Dessutom tar man ofta också in stenar i olika storlekar, som får bilda vattenfall eller liknande. Jag är imponerad.
      .
      Intressant det din granne säger om färgerna, men nog känns det som om många har gjort det bra.

      Trodde att jag var på bättringsvägen, men fick dyka i säng igår igen och idag mår jag inte bra.
      Kram

      Gilla

  7. Jag tror den härmar dig.

    Gilla

  8. Som vanligt publicerar du högklassiga bilder. Skickade en bild till dig via mail.
    Svante

    Gilla

  9. Starka färger var inte Bror Hjort det minsta rädd för att ta till men han målade inte så mycket natur men en som gärna målade natur och drämde in en och annan färgklick var Bruno Liljefors. Han skulle mycket väl kunnat gömma en fasantupp, hare eller räv i den miljön.

    Gilla

    • Bror ja, han var färgstark han. Och Bruno förstås – det fanns faktiskt fasaner på vår tomt de första åren vi bodde här, tills grannen skaffade hund, så det skulle mycket väl kunna dyka upp en sån bakom någon buske i bilden, som i Bruno L:s målningar! Och harar finns det gott om, men någon räv har jag inte sett här.

      Gilla

  10. BS Halloj !
    Det är ledsamt att träffa typer som honom, usch ! Instämmer fullständigt i de yrken du tycker han skulle passa i Tror du inte att mitt i eländet åkte jag på lunginflammation i hö. lunga med, jo det är säkert. Har varit så dålig den här veckan, den har bara försvunnit. Idag på ronden klagade jag till läkaren och sa att jag tycker det tar för lång tid att hitta den där satans tumören och undrade varför man inte kan köra flera undersökningar parallellt ????? Då fick jag en verbal klapp på huvudet, det vägrar jag !!!!! jag är inte dum i huvet !!!!!!

    Varma kramar

    Gilla

  11. BS Jajamensan, här ska det snart bli fler barnbarn. Klart jag måste hem och passa lillprinsen, det funkar ju inte annars.
    Tycker som du, nu får det vara nog med tokigheter, nu får det vända !!!!!

    Kramar i massor

    Gilla

  12. Mitt sängöverkast!
    Det är virkat i just de där färgerna (utom grönt): höstrött, lövorange, barkbrunt. Vackert, kraftfullt men ändå vilsamt på något sätt.

    Gilla

    • Så roligt att du har en naturmålning i ditt sängöverkast! Hur blev det med vardagsrumsgardinerna, hittade du gardiner i gulbruna toner?

      Gilla

  13. Det är helt enkelt naturligt vackert!🙂
    Allt gott till dej med en kraaaaaaam!

    Gilla


Kommentera

