Humlen

By: Jag

Jun 17 2015

Taggar:,

Kategori: Bilder, Foto, Foton, Photos, Sommar, Växter

34 kommentarer

Aperture:f/8
Focal Length:52mm
ISO:100
Shutter:1/200 sec
Camera:NIKON D60

Med sina vackraste blad mot skyn försöker humlen beveka mig. Men utan effekt, nu ska hälften bort. Stryper man sina grannar så får man ta sitt straff.

EDIT: Det slog slint i min hjärna och jag skrev fläder istf humle och ”läsaren” verkar ta tid på sig att ändra det. Humle är det i alla fall och inget annat.

34 comments on “Humlen”

  1. Gillar bilden, men att strypa grannarna ligger inte för mig. Det får räcka med att skälla på dem.
    Svante

    Gilla

    • Tack, Svante! Det är väl bara slingriga lianer som ger sig på sina grannar. Har du övertagit skällandet nu när du inte har någon hund?

      Gilla

      • Jag har inte haft något att skälla om än, men om det skulle behövas får jag väl göra hundens jobb. Fast som hundägare kände man inte av ensamheten, som man gör utan hund.
        Svannte

        Gilla

  2. Fantastisk bild! Så detaljerad.

    Gilla

  3. Jösses vilken skärpa, snyggt!
    Flädersnapsen är väl vid det här laget, mogen, kyld och klar till Midsommar. Passar på att önska dig en fin Midsommarhelg.
    Här är regnet i antågande.

    Gilla

    • Tack, RC! Men hoppsan caramba! Inte är det här flädern! Det är ju humlen som slingrar sig som om den trodde den var en djungellian. Ska genast rätta. Flädern blommar inte än, det blir till att vänta på snapsen. Jag tror att det håller upp idag, men regnet kommer nog. Detsamma!

      Gilla

      • Det är lugnt. Du vet jag och växter. Det kunde lika gärna vara en palm från Öst timor. Haha!

        Gilla

        • Jamen jag borde ju veta. Jag skrev fläder på tre olika ställen. Håhåjaja, de senaste dagarna har min hjärna känts trög och här har vi svart på vitt att något inte funkar. Får skylla på sömnbrist och mediciner men gillar det inte.

          Gilla

  4. Stiliga blad. De blir så vackra mot himlens blåa.

    Gilla

  5. En underbar bild. Humle eller fläder skit samma Bladet är fint.❤

    Gilla

  6. Växter kan vara rätt ”tävlingsinriktade”… mest ljus vinner!
    Humle har verkligen växtkraft och bilden var fin!

    Gilla

    • Tack, Lena! Vår humle vill klättra högt upp och dels dras syrenen bredvid ner mot marken, dels blir den helt omslingrad i toppen. De skott som beter sig så får åka till torpet. Där har jag en rak och fin asp som blir bra som humlestör.

      Liked by 1 person

  7. Din humle tror nog att den är en japansk träddödare som vi hade i trädgården. Humle också förstås. Väldigt vacker bild!

    Gilla

    • Träddödare, det låter något! Har googlat och förstått att riktigt så illa är det inte, men att de är bra klättrare. Ja, den här humlen har både fart och styrka. Vi får se hur den trivs på landet där det mesta växer eplosionsartat. Tack, Kristallina!

      Liked by 1 person

  8. Vacker humle. Trevlig midsommar önskar jag dig!

    Gilla

  9. Vi har gott om vildhumle här i Södermanland. ”Hemma” i Roslagen växte den inte vild men min farfar eller om det var hans far hade skaffat en härdig sort som ansågs ge god smak åt ölen. Den hade planterats på ett särskilt humleland och hade ställningar att klättra i. Det har jag sett på gamla foton. Det hembryggda ölet och enbärsdrickan ersattes av bryggeriöl och humlestörarna togs bort men en planta sparades och flyttades till syrenhäcken. Den finns kvar än även om kunskapen om hur man gör ett gott hembryggt öl och tillhörande utrustning gått förlorad under generationernas lopp.
    Humlebladet på ditt foto har en en heraldisk skönhet!

    Gilla

    • Tack, Bebest! Trevlig humlehistoria du serverar. Bordsdrycken hos mormor och morfar på sommaren var ”hemöl” men den var väl av styrkan svagdricka, skulle jag tro. Jag tror att jag har skrivit förr att ”full” på finska direkt översatt blir ”i humlen”.

      Gilla

  10. Har inlägget hetat humlen hela tiden? Jag kunde svära på att det hette ”himlen”.
    Annars är ”blodomlopp” det jag tänker på när jag ser de vackra ådrorna i bladet.

    Gilla

    • Det hette flädern och med lite felläsning blir det kanske himlen. Det kunde kanske också ha hetat ”nervigt” p.g.a. bladnerverna eller varför inte ”stryparen”.

      Liked by 1 person

  11. En helt fantastisk midsommar önskar jag dig. Underbar bild. Kram ♡

    Gilla

  12. Jättevacker bild! Önskar dig en Härlig Midsommarhelg!❤

    Gilla

  13. Hej vännen,jätte vacker bild som vanligt! Önskar dig en trevlig midsommarhelg,kram!

    Gilla


Kommentera

