Den sjunkna staden

Ibland händer det att tecknen finns där en vintermorgon: När solen träffar skorstenen. När ismurmeln krupit ur sin snöhydda. När spåren är medvetna och möjliga att tyda. När svartanden är på väg mot den sjunkna stadens ljus som lyser genom isen. Då visar sig åter Svarta Huvan på stadens gator. Prinsens tappade sko ligger en stund synlig och väntar på att hittas. Då befrias måhända staden under isen, vars himmel en gång frös och som försvann.

Om någon tyder tecknen och prinsen får sin sko.

63 kommentarer på “Den sjunkna staden”

  1. Jättefina bilder! Du har fångat det vackra i det vardagliga 🌟👏👏👏

    Gillad av 1 person

  2. Varje bild talar verkligen för sig själv, men tråcklas ihop av din story, som får ett eget liv. Den första bilden skall du vara extra nöjd med, djup och intresseväckande.

    Gillad av 1 person

    • Bilderna tog jag i en hast en morgon i väntan på chauffören, morgonsolen var mig behjälplig och pekade på vad jag skulle fota. Det var roligt att göra detta inlägg men det gav mig lite huvudbry. Tack så mycket Hans!

      Gilla

  3. Frusen himmel! Åh… wow

    Gilla

  4. Very nice photos!!!

    Gilla

  5. Fine set, with a beginning and an end.. 🙂

    Gilla

  6. Tack! Sitter här och nästan ryser av välbehag! Så fina bilder … och dina texter som sätter fart på fantasin! Underbart!
    Önskar dig en fin fredag och likaså en fin helg!

    Gilla

    • Tack snälla Anki för din fina kommentar! Det är roligt när någon läser texten, den var inte helt enkel att få ihop som jag ville, haha. Jag önskar dig detsamma och hoppas att barnbarnen är friska så att du kan träffa dem i helgen!

      Gilla

  7. Du fick ju verkligen till det med både text och bilder! En liten rysare med Svarta huvan som går lös, samt den sjunkna staden och frusen himmel. Fina bilder allihop!

    Gilla

    • Stort tack Ulla! Det var nog Svarta huvan som satte igång mina tankar och kanske också skon på isen. Vad det är för en liten snöhydda på isen är jag nyfiken på. De här bilderna tog jag efter op. av andra ögat i väntan på skjuts hem, sånt där som man gör när man känner sig befriad. Och morgonljuset var härligt, det blev många andra bilder tagna på en kvart.

      Gilla

  8. Vackra bilder på den sjunkna staden som du fått fin text till. Den svarta huvan ger lite spänning i bilden.
    Kramar från oss

    Gilla

    • Haha, den Svarta huvan var lite rolig att få syn på, hen visar sig bara när tecknen syns. Sen ville det bli en liten berättelse av det hela. Stort tack Anki och en trevlig helg till er två!
      Kramar

      Gillad av 1 person

  9. Vilken saga i ord och bild! Aldrig sett så vackra speglingar och fantasieggande bilder som texten bidrog med förstås. Ett helt underbart inlägg! Ha en trevlig helg!

    Gilla

    • Tusen tack Kristallina, så roligt att det uppskattas. Jag var bara tvungen att försöka förstå varför alla tecknen fanns där och så figuren med huvan. Det var en sån trevlig stund när kameran bara såg motiv hela tiden i det vackra morgonljuset vid vattnet. Precis efter att andra ögat hade opererats och jag kände mig befriad. Trevlig helg Kristallina!

      Gillad av 1 person

  10. Så vackert! Som en tavla, ett konstverk! Och bra rubrik!

    Gilla

  11. Men, vilka känsloladdade bilder och sagofylld poesi!! Fantastiska foton där ”Frusen himmel” blir min favorit.

    Gilla

    • Det bara ville bli en liten berättelse, men det var inte lätt att få till det så att det hängde ihop. Var skulle Svarta Huvan komma in? Prinsens sko är lite rolig då vi ju har en prins som var gyminstruktör. Varmt tack Anita!

      Gillad av 1 person

  12. Underbart vackra bilder, helt i min smak!

    Gilla

  13. Så många vackra bilder igen! Den här gången gillar jag Sjunkna stadens ljus bäst. Och så den översta bilden. Och anden. 🙂

    Gilla

  14. Så finstämda bilder med det mörka och orangea som ett genomgående tema, vad kom först undrar jag, bilderna eller berättelsen? Väldigt vackert!

    Gilla

    • Bilderna tog jag snabbt medan jag väntade på min chaufför. När jag såg Svarta Huvan visste jag bestämt att hen skulle vara med, men hur? Det blev till att fundera och jag valde bilder som kunde tolkas som tecken. Jag kom att tänka på Fantomen som ibland kom ut ur djungeln och ut på stadens gator. Lite kul hade jag, men ganska knepigt att få ihop det hela var det faktiskt. Stort tack Maria!

      Gillad av 1 person

  15. Det finaste inlägg jag sett på länge..helt underbara och spännande foton och historien därtill toppen.
    I mitt huvud är ditt inlägg veckans allra bästa bland alla blogginlägg..👍😍🥰❤️ tack för en trevlig stund så här en söndagsmorgon…..Kram..🤗

    Gilla

    • Så himla roligt Nicki att du tycker om min lilla mystiska bildberättelse! Tack snälla du för berömmet, det gör min dag, som du säger: en glad stund så här på söndagsmorgonen!
      Kram

      Gilla

  16. Häftiga bilder. Sjunkna staden och de liknande tar ju verkligen priset.

    Ha en fin söndag!
    /Skvitt

    Gilla

  17. Mikrosaga med en frusen spegel. Tjusiga bilder men vinnare, min vinnare är nog ishuset med den mustiga färgen.

    Gilla

  18. Så poetiskt i ord och bild.
    Om man inte tittar nära ser ismurmelbilden ut som Hajen som tittar upp ur vattnet med öppna käkar.

    Gilla

  19. Härlig bildserie med en underhållande historia 🙂 Läcker bild som du inleder med.

    Gilla

  20. I love it!
    Wunderbar.

    Gilla

  21. Så bra titel till headliner bilden. Den sjunka staden. Ibland finns den bara där titeln ibland får jag känna efter. Men det är kul att namnge efter känsla. Egna teman gör vi det och på de givna får vi ”välja och vraka”. Kul på olika sätt.

    Gilla


Lämna en kommentar