Den är vacker.

Av: Jag

29 03, 2012

Etiketter:,

Kategori: bilder, foton, rost, saker, vår

17 kommentarer

Bländare:f/6.3
Focal Length:23mm
ISO:100
Shutter:1/0 sek
Kamera:NIKON D60

Den är vacker den gamla välten. För några dagar sedan hade jag ingen aning om hur en Cambridgevält såg ut men nu så: det är en ringvält, med varannan ring tandad och varannan slät. Den används efter sådd för att krossa jordkokor så att fröna får bättre kontakt med jorden. Man lär så länge man lever och en hel del lär jag mig med kameran i hand. Se även föregånde bild, Röd stjärna, en detaljbild av firmamärket.

17 kommentarer på “Den är vacker.”

  1. Det är dylika prylar man ibland ser i arbete på vårarna utan att för den delen veta vad de är till för, än mindre vad de kallas men det brukar damma när de kör på torr jord och skramla på väg. 🙂
    Och minsann ser jag inte en enkel sprintkoppling i dragen.

    Gilla

    • Så är det. Men från och med nu så känner jag igen denna i alla fall. Och ja, där fanns sprintkopplingen, den ena var i och den andra oi.

      Gilla

  2. Nu minner jag mina ungdoms dagar när jag levde på en bondgård och dessa maskiner tillhörde vardagen…

    Hemikram

    Gilla

    • Aha, är du en bonntös? Kan du lösa mysteriet med den röda stjärnan kanske?

      Gilla

      • Egentligen inte, min förste make var bondson och vi levde en tid på gården och var ”dräng och piga” och skördade och tröskade och slaktade och allt som händer på en gård… men tyvärr så vet jag inte vad stjärnan står för… jag vet hur jag ska koppla in grejerna på traktorn i alla fall…. 😆

        Gilla

  3. Även jag vet hur man använder dylika ting, men kroppen sätter stopp för det. Det är inte så länge sedan jag använde en sådan, då medan jag hade ett torp i Nordingrå, men första gången jag provade var på Liåkers gård på Gålö. Där ställde jag upp i en plöjningstävling utan att ha en tanke på att vinna, då det var första gången jag använde plog, och ändå vann jag. Kul upplevelse.
    Svante
    PS. Fönstertvätten godkänd, jag kan se regnummret nu för han är hemma DS.

    Gilla

  4. De ligger i träda liksom åkern men snart tas de i bruk, liksom åkern. 😉 Kanske?
    Jag tycker bilden var jättefin och den röda stjärnan på förra bilden var vacker. Undrar vad det står för?

    Kram

    Gilla

    • Nåt är på gång eftersom jag inte har sett dem ligga där tidigare, men å andra sidan ser det ju ut som om de har legat där ett tag – kanske sen hösten och så tinade de fram nu.
      .
      Tack. Lindalou. Det retar mig lite att jag inte kan hitta vad stjärnan står för, man brukar ju kunna googla fram det mesta. Jag blev jätteglad av att se dig här!
      Kram

      Gilla

  5. Roligt att lära, eller hur?

    Den här bilden känns vårig, härligt!

    Ska kika på ditt andra inlägg 🙂

    Gilla

    • Precis så är det. Kul att du ser våren i bilden, jag tänkte på att det är något med den, joggarna som möts i motionsspåret i bakgrunden, jorden som ska brukas, allt ska komma i form… nåt sånt.

      Gilla

  6. Tänk att ett kameraöga och en skicklig fotograf kan få en gammal vält att framstå så otroligt vackert …

    Gilla


Lämna en kommentar