GLAD PÅSK!

Av: Jag

28 03, 2013

Etiketter:,

Kategori: bilder, blommor, foto, foton, photos

40 kommentarer

Bländare:f/8
Focal Length:48mm
ISO:100
Shutter:1/0 sek
Kamera:NIKON D60

Landar på torpet.  Snö. Mycket snö. Får pulsa fram till stugan; grannen som alltid tidigare har plogat har tydligen tröttnat. Eller nåt. Mörkt i hallen. Kylskåpet mögligt. Hmm. Vattnet funkar – och ett rör springer läck. Så, då blev hallen ren. Det var inte helt varmt, vattnet. Mössen vet vad som anstår en torpmus, de gillar brunsås.  Smartmöss: ingen har fastnat i fällan. Tänder en brasa och stänger luckan snabbt, röken är tjock.

Men sen. Sitter framför brasan, ljusen flammar, ett glas vin och stillheten. Landar, andas.

Sängen är …..iiiiiiiiiiiskall – men värms snabbt upp av lager på lager-principen: elvärmare, människa, filt, täcke, täcke. Somnar ovaggad och vaknar till en strålande  sol över ett helvitt landskap fullt med djurspår. Detta är mitt rike.

Glad påsk!

40 kommentarer på “GLAD PÅSK!”

  1. Huvva, det lät ju så där till att börja med – men det är väl tjusningen med det hele 🙂 Hoppas att det inte blev för illa med vattenläckan.

    Kram och ha en fin helg nu!

    Gilla

    • Nej, jag ser ingen tjusning alls med mögliga kylskåp och dylikt. Vattenläckan fick vi bukt med, det var bara att dra åt kopplingen lite till. Men inte var det roligt i kylan att hantera allt iskallt vatten, hu! Mössen hade inte bara gillat brunsåsen, upptäckte jag vid en närmare titt. Alla torrvaror var helt uppätna! De har tidigare inte kommit in i skafferiet, men nu verkar de ha haft det som vinterskafferi. Har slängt allt och städat. Ingen rolig start. Men sen har solen bara strålat över oss och två glada livsnjutare.
      Kram

      Gilla

      • Nä det är inte skojsigt alls med de där äckliga gnagarna.. effektiva är de också.

        Varit några riktigt fina dagar här och idag verkar det bli lite varmare. Haft en jävlig natt då pulsen drog igång här vid 03-tiden när jag vaknade och vände på mig. Tog ett tag innan det lugnade sig och man kunde somna om.. Det hoppar och har sig men det kan nog vara så att det intagits lite för môe gosaker… hoppas vi. Avvaktar lite för det gör inte ont är bara otrevligt. Måste byta läkare på VC för den apan som jag har nu är trögbjudd.. Man har ju pappa’s bekymmer med i bakhuvudet så även om förra EKG’t var ok så kan det ju ändra sig. Men han jag går hos som sätter nålar säger att sitter man fast i bröstryggens kotor kan man få hjärtklappning så jag tror mer på det. Än så länge.

        Alltid är det något.. men sola skiner så vi tar tag i den här dagen. Kram

        Gilla

        • Det låter inte kul med hjärtklappningen, det är bra om du kollar upp det igen. Även jag hade en jobbig natt, men för mig var det förmodligen gallan. Hemgång idag, men först njuter vi lite av solen som fortsätter stråla över nejden.
          Kram

          Gilla

    • Hoppas din var det med! En dag kvar av den.

      Gilla

      • Ja och nu går den mot sitt slut. Långfredagen och påskdagen åkte vi tåg genom Sverige men barnen hade tur: påskharen hittade deras sängar i sovvagnen. Påskbuffé åt vi på hotellet vid Riksgränsen. Nu har vi åkt skidor ett par dagar. Eller vi och vi. Minstingen krånglar och sambon är sjuk…

        Men jag och min förstfödde har roligt i backarna! 🙂

        Gilla

  2. Jag älskar tanken med en torp, men skulle då av skräck varje kväll när skuggorna smyger på en, och inte prata om alla spindlar som har alltid sikte på mig. 🙂
    Glad Påsk!

    Gilla

    • Haha! Ont om spindlar är det gott om här, jag vet inte var de håller hus!
      Hoppas att du har haft en skön påskhelg!

      Gilla

  3. Kalla hus med vatten i ledningarna. Rörmokarna har skördetider när våren kommer!
    :/

    Nu hoppas jag i alla fall att du får en fin påsk och mössen är snälla mot dig!

    Gilla

    • Tack och lov var det enkelt att fixa den här gången. Jag antar att det är kopplingen som på nåt sätt ”krymper” i kylan. Påsken har varit solig men mössen hade haft större fest än jag trodde och det blev därmed mera jobb med att städa efter deras fest. Anticimex nästa, tror jag. Hoppas att din påsk var skön!

      Gilla

      • Min påsk har varit mycket god men tog på krafterna. Det var först fram mot eftermiddan idag jag kände att jag återfått så mycket ork att energimätaren visade över 50%. Jag har gått en sväng men inte gicks det med någon spänst i benen kan jag säga. 🙂

        Gilla

        • Man förtar sig ibland, sånt händer och det går väl an om det inte sker för ofta. Jag kan nog medge att jag har haft full fart hela tiden också, med middag för tre generationer på långfredagen och sedan med sällskap av livsnjutarna till i kväll. Många promenader blev det. Jag laddade ner Momo eller kampen om tiden åt dem och den har de lyssnat andäktigt på under helgen, en hel bok på två dygn! Kan rekommenderas.

          Gilla

  4. Jag njuter av ledigheten även om det känns på inkomsten. ( egenföretagare får inget lön när man inte jobbar. 🙂

    Gilla

    • Det är ju förstås en nackdel, men det måste ju finnas flera fördelar med att rå sig själv. Bra att du har njutit!

      Gilla

  5. Underbar frid… Glad påsk!

    Gilla

    • Hoppas att din påsk har varit skön! Här har det blivit mycket utevistelse i det strålande vädret.

      Gilla

      • Hej!
        Jag är med på konstrundan som inleddes med snöstorm & mycket skottande…
        Igår strålande sol, idag också… lite kallt, men jag klyver & hugger ved…

        Gilla

        • Oh, konstrunda, vad kul! Men snöstorm, nu får det väl vara slut på dem! Vi har haft sol alla dagar och snart går vi ut igen, jag och livsnjutarna. Det där med vedhuggning är ju bra, man blir varm två gånger av veden. Vi fick ärva så mycket ved så att vi inte har behövt hugga på alla åren vi har haft torpet.

          Gilla

          • Helt otroligt! Fick ni ärva så mycket ved?
            Jag ska också ut igen, måste fotografera några artefakter…
            Ha det så skönt!

            Gilla

            • Ja, mannen i huset hade hållit på med ved mest hela tiden. Det är ingen fin björkved eller så, massor med pinnar och dylikt, men den är helt gratis. Den var tyvärr bara inslängd i ett ruffigt vedskjul så det blev ett drygt jobb för mig att trava den när vi rev det trasiga skjulet. Underst låg massor med murken och möglig ved så det var nog inte så nyttigt att hantera den.
              .
              God fototur och detsamma!

              Gilla

  6. Underbart med ett eget smultronställe…även om det är att föredra med värme! Önskar dig en riktigt Glad Påsk!!

    Gilla

  7. Härligt! Fast har inte WP misslyckats lite i sin färgkoordination till påskliljorna här? Bakrunden skulle väl varit grön och inte brun. Men WP kanske har tullat lite på påsknubben redan nu, också går det som går. Glad påsk!

    Gilla

    • Ja, det har varit härligt men intensivt med livsnjutarna här. Hoppas att du har haft en avkopplande påskhelg också.
      .
      Det är bloggmallen som går sina egna vägar och har sina egna tankar om färgmatchningen. Förmodligen plockade den upp en nyans från djupet av narcisserna.

      Gilla

  8. Glad påsk och kram!

    /Skvitt

    Gilla

  9. Kikar in och önskar dig en finfin påsk med varma kramar!!

    Gilla

    • Men så bra att du kikar in, Sirpa! Påsken har varit finfin, med livsnjutarna har det blivit flera långa promenader ute i det strålande vädret. Hoppas att du har haft en god och glad påsk också!
      Kram

      Gilla

  10. Joyeuses pâques !

    Gilla

  11. Otur med vattenläckan.
    Här är åtminstone snön borta, även om det fortfarande är märkligt kallt.
    Hoppas du får njut-tid!
    Allt gott till dej!! kram!

    Gilla

    • Vattenläckan är glömd och förträngd, det är värre med mössen, det verkar finnas gott om dem. Igår en tur på närmaste is, den är så tjock att folk fortfarande kör med fyrhjulingar och snöskotrar på den. Otroligt skönt i solen! Hoppas att du har njutit av påsken också!
      Kram

      Gilla


Lämna en kommentar