Det är våren…

Av: Jag

02 05, 2012

Etiketter:,

Kategori: bilder, foton, natur, växter, vår

23 kommentarer

Bländare:f/8
Focal Length:46mm
ISO:180
Shutter:1/0 sek
Kamera:NIKON D60

23 kommentarer på “Det är våren…”

  1. Underbara Alpklematis 🙂

    Jag hoppas att jag kan kväsa de flesta klematisbladsteklar i år… de knaprar i sig bladen i ett nafs… men jag provade att klippa ner dem när de blommat färdigt för att undvika att de sprider sig och det fungerar ganska bra samt att man får en blomning till lite senare på sommaren. Ett år käkade de upp hela bladbeståndet på den gula alpklematisen och då förklarade jag krig 🙂

    Underbara färger!

    Gilla

    • Oj, har du såna hungriga rackare! Den här är blå och megastor så den får de inte ge sig på! Hoppas att du får bukt med dem! Visst är knopparna fina!

      Gilla

  2. Hihih..Den bilden gav mig nästan en lite oanständig association.. Hörru, mästerfotografen :-), när blir fotoutställningen då ;-).?

    *kramas oerhört mycket ♥*

    Gilla

    • Det får stå för dig det, haha! Jag har ju pågånde fotoutställning i bloggen vareviga dag!
      *Kramas oerhört mycket tillbaka*.

      Gilla

  3. Den ser ju lovande ut och den ser ut att få sällskap!

    Gilla

  4. Nu har jag lärt mig något nytt igen…visste inte var det var för knopp.

    Gilla

    • Inte är det lätt att hålla rätt på alla knoppar också! Tyckte bara att de här knopparna hade lite rolig form och vacker färg! Men en växt som har en förunderligt vacker bladknopp är olvonet. Den har flätmönster.

      Gilla

  5. Det var ett fint vàrtecken! Hmm… Jag fick en award pà min fotoblogg(Paris en photographies) av en tyska, jag trodde det var nàgot som ni höll pà med i Sverige, men jag har nàgra favoritbloggar, fast de flesta är ju pà franska… Fast imorgon semester, sà jag ska fundera pà en award… Kram

    Gilla

    • Tack, nu vimlar det av dem så att man inte hinner med och snart är man blasé! Kul, Maria, ska kolla i morgon hos dig, nu är det nog dags att knoppa, haha!
      Godnattkram

      Gilla

  6. Här knoppas det fint som vanligt=)
    Fint väder har det varit i huvudstaden ett tag,det har blivit några balkongkvällar,riktigt mysigt..men nu ska det visst bli kallare igen..jaja,sånt är livet!
    Ha nu en fin helg och säkert hittar du nya fina motiv att fota..eller rättare sagt,du gör dem extra fina med din fotokonst!
    Kram!

    Gilla

    • Som jag skrev ovan, det är dags att knoppa snart! Oh, har ni kvällsmyst på balkongen?! Det har vi inte gjort än, på altanen menar jag då. Jag cyklade hem från morbesök idag och passade på att krypa omkring lite, krälade för backsippan bland annat. Tack, Sirpa!
      Trevlig helg-kram!

      Gilla

  7. Bara för att du skrev om morbesök så kan jag inte låta bli att skriva några rader igen trots den sena timman=O Tänker på hur det går med din mamma,du besöker henne..det väcker många minnen hos mig,ja,du förstår nog..jag önskar verkligen att din mamma ska ha det bra,med din hjälp blir det garanterat så!Du är en omtänksam dotter.

    Japp..vi har haft faktiskt haft några balkongkvällar..eller nja,några timmat i solen i alla fall på kvällskvisten=)
    Vare sig du kryper eller krälar,så blir resultatet alltid kanon! Altså..jag har sagt så många gånger..när ska du fixa till att tjäna stålar på detta?? =)
    Hörs!=)

    Gilla

    • Det är inte alltid lätt med morbesöken. Idag hade hon väldigt ont i magen och var tydligen rädd, ville kalla på läkare och undrade om hon skulle dö nu. Lilla mamma.

      Du är snäll du, Sirpa!

      Gilla

  8. Åhhh..förlåt att jag skriver igen,kan inte låta bli som vanligt..jag blir så berörd och förstår att du knappast inte tänker på foton och att tjäna stålar som jag babblade om=O Så dumt av mig! att ens tänka på sådant!
    Ja..den där känslan..ska föräldern dö nu..i ditt fall mamma just nu..jag förstår!
    Man tänker som du skriver..lilla mamma!

    Gilla

    • Du behöver inte tänka så, Sirpa, det är roligt för mig att få feedback och förstärkning, kanske speciellt i de svåra stunderna som när mammas rädsla fått fäste hos mig. Då får jag lite annat att tänka på ett tag. Du vet ju hur det känns.
      Kram

      Gilla

  9. Har sett att körsbärsträden blommar, det är så vackert att det nästan gör ont.

    BS Oroar mig så jag blir sjuk över äldsta dotterns flickor som är mitt i föräldrarnas kaos, önskar de kunde vara här betydligt mera. Att dotterns man skulle ha hand om ungarna själv kommer inte att hända, han är så ointresserad att man blir mörkrädd. Han kunde ju inte gå och lägga sig och ha dom själv när de sov och han skulle upp och jobba ???? Vad är det för fel ????
    Den nya Agnetha kan numera : vara ute och gå, följa familjen på grejer och nästan hålla igång i ett par timmar utan paus, på kvällen får jag visserligen ont sedan och är slut, men jag kan göra nåt iaf även om det kostar.Ibland tar jag 1 extra liter dropp om jag ska göra nåt speciellt och då klarar jag mig bättre.
    Arbetsgivarna förstår inte problemet och ju mera jag tänker på det så skulle jag med facit i hand aldrig gjort det, hemskt att säga, men så är det. Man sliter ut sig för att sedan och under tiden få en massa skit, vem annat än en dumskalle gör det frivilligt ??? Inga pengar i världen kan kompensera det.

    Kramar

    Gilla

    • Våra körsbärsträd blommar inte än, men väl mandelträdet i nästa inlägg! Och vackert är det, det är sant! Svarar på resten hos dig.
      Kram

      Gilla

  10. aj vilken skillnad !! hos mej är jackmannin ännu bara ett torrt trassel ..uppe i mitt åkeröträd

    Gilla

    • Det ÄR stora skillnader beroende på var man bor. Jag är lite orolig för vinet, jag har inte sett några livstecken, måste kolla idag. Det vore förfärligt tråkigt om det hade gett upp, det har gett oss massor med goda vindruvor i många år nu. Min Jackmani har nog kolat vippen, tyvärr och även den vita vid pergolan här i stan ser klen ut. Det är på torpet den här livskraftiga finns, den svingar sig i häggen och blommar snart med hundratals blommor.

      Gilla

      • har du också en vinstock ..urtråkigt om du förlorat den .Nu då mina barn växt upp ..har jag börjat leva med mina trädgårdsväxter ,särskilt träd och buskar som en sorts familjemedlemmar 😉
        jag har en oansad vinstock..oklippt men som ändå givit några klasar varje år .
        Trevligt med helt olika klimatzoner …låter fantastiskt vackert då den svingar sej i häggen..hinner den före häggblommorna ?

        Gilla

        • Jag har två blåa och en vit och jag skulle ha kunnat göra en hel del vin på skörden vissa år! Idag har jag synat vinet och först blev jag väldigt undrande över oknoppar, men sen tittade jag upp mot himlen, i pergolataket och där var alla knoppar! Pappa älskade druvorna och mamma kom förbi med sin rollator och fick korgen full med olika frukter fån min trädgård. Varje dag i skördetider åren innan pappa dog. Nej, häggen hinner först.

          Gilla

          • åååå..låter helljuvligt för dina föräldrar ..bland det härligaste som finns att dela med sej av det som växer i den egna trädgården, skönt att den överlevt ..
            Min vinstock längtar säkert också efter en pergola ..det skulle dessutom göra den mer vindskyddad ..innesluten

            Gilla


Lämna en kommentar