På en smutsig kanadensare

Det är märkligt. Vissa år fotar jag inte en enda trollslända och andra, som i år, kommer de flygande till mig och ber om att bli porträtterade. De här satte sig på vår kanadensare på torpet. Flugan bakom den tegelröda ängstrollsländan lever farligt, men den verkar omedveten om faran. Spåren på kanoten visar att det är ett populärt tillhåll för allehanda arter, en riktig scen att dansa runt och visa upp sig på.

Blodröd

Den här kavata krabaten är en blodröd ängstrollslända.

Ängstrollslända

Hur många vingar har den egentligen? Jag har nog visat en liknande bild häromåret, men jag bjuder på en till. Det fascinerar mig detta med alla vingar.

Hmm. Kanske borde jag vid tillfälle tvätta av kanoten en aning, eller rent av sätta den i sjön.

46 kommentarer på “På en smutsig kanadensare”

  1. Fina bilder du tagit på trollsländan. Speciellt det framifrån som är så svåra at ta. De har fyra vingar, och egentliga trollsländor som blodröd ängstrollslända är, har alltid sina vingar utfällda när de sitter. Jungfrusländorna har sina mot kroppen. Här har de flesta trollsländorna redan försvunnit. Trollsländor är fascinerande djur. De flesta lever faktiskt långt ifrån vatten, och kommer bara dit för att para sig. Jag fick några foton i somras, men skulle vilja fota dem varje dag. 🙂

    Gilla

    • Tack så mycket, John! Ja, det brukar vara svårare när man står öga mot öga med dem, men den här kände sig uppenbarligen trygg. Jag vet att de har fyra vingar, det ser bara så roligt ut på bilden med skuggorna. Visst är de fascinerande, det är en lätt euforisk känsla att fånga dem i kameran, för som jag skrev, det är inte alltid de kommer i ens väg.

      Gillad av 1 person

    • John, just nu kan jag inte kommentera på din blogg, ”fatal error” + en längre text som jag inte fattar dyker upp.

      Gillad av 1 person

  2. Härliga bilder!
    Flugan och trollsländan gör sig bra mot kanadensaren. Kanske dags att tvätta rent och vaxa kanadensaren. Och sätta den i sjön för en provtur, innan isen börjar lägga sig.

    Gilla

    • Tack så mycket, RC! Kanadensaren ska nog få sig en avspolning, men det blir ingen tur med den i år. Den har legat bortglömd länge, men jag skulle vilja ut med den igen.

      Gillad av 1 person

  3. Jag har inte sett en endaste en. Vacker flygfä. Det syns inte att det är smuts på kanadensaren, i alla fall inte på bild.

    Gilla

    • De är vackra och som fjärilarna finns de i många färger och storlekar. Nog syns smutsen väldigt tydligt på första bilden och även på de andra som gråa prickar. Hoppas att du får syn på en snart!

      Gilla

  4. Hade en sådan i trädgården för ett par år sedan… många bilder blev det! De är både vackra och fascinerande. Kanoten fyllde sitt syfte – även om den inte ligger i sjön! 👍👌😍

    Gilla

    • Ja, den gjorde nog det! Den blodröda jag fotade häromåret var också på en kanot, nere vid åstranden, så det är nog lockande ställen att sitta på, varma och goa. Lätt att bli förtrollad av trollsländor!

      Gilla

  5. läckra bilder! och jag trodde först hen hade åtta vingar! och tänkte att så kan det väl inte vara? fast jag tycker nog att fyra inga räcker. att dom inte krockar vid vingslag? märkligt!
    vänd på kanoten och använd det som en blomstertråg!

    Gilla

    • Tack, Heanku! Haha, ja, skuggorna luras bra! De är nog genialiskt konstruerade de där vingarna för att fungera perfekt. Nej, jag vill ha ut kanoten på en paddeltur men det blir nog nästa sommar.

      Gilla

  6. Härliga foton! Själv har jag endast lyckats få en trollslända på bild i år och jag tror inte det blir fler heller. Det var väl helt enkelt inte meningen 😉

    Gilla

    • Tack, Anneri! Som jag skrev kan det faktisk gå år emellan mina sländebilder, det är inte så att jag söker upp dem utan fotar dem bara när jag stöter på dem. Men i år var det tydligen sländeår för mig.

      Gillad av 1 person

  7. Underbara bilder på den svårflörtade trollsländan. Har inte sett någon i år. Förr när jag fiskade såg jag massor vid vattendragen men på den tiden var fotade jag väldigt lite.
    Ha en skön vecka.

    Gilla

  8. Den nedersta fotot är riktigt bra mrs.J både färg och komposition.
    Att en trollslända har flera vingar är kanske för att den ska kunna stå stilla i luften?

    Gilla

  9. Kanadensaren har den perfekta bakgrunden till sländan. Toppen bilder! Vilken tur du har. Härlig bild (den sista) med vingarnas skuggor. Där kan man nog räkna ett tag, ha..ha…

    Gilla

  10. Jag kollade nu igen på större skärm.
    Inte ser det ut som smuts. Därmed basta.:) 🙂

    Gilla

  11. Varken sländor eller små insekter är mina favvosar… men bilderna är fina!

    Gilla

  12. Vilka vingar de har,(troll) sländorna. De är så tunna och vackra. Tror inte de ens är 1 millimeter. Ett sånt mästerverk – och så lever de bara ett dygn.
    Fina bilder.
    // Kao

    Gilla

    • Deras vingar är så vackra och ändå så hållbara. Verkligen mästerverk. Men trollsländor lever inte bara en dag, de lever i flera månader. Det är dagsländorna som bara lever en dag, men då har de levt länge under vattnet först. Hela livscykeln för både trollsländor och dagsländor är längre än man tror. Tack, Kao!

      Gillad av 1 person

  13. Jätteläckra och högklassiga foton! 🙂

    Gilla


Lämna en kommentar