Oönskad

Trots att den är prototypen för en skalbagge och vacker med sin röda färg får den oss att se rött. Liljebaggen har jag inte förbarmande med, den gör mig mordisk. Snabbt som ögat försöker den rädda sig genom att falla till marken, uppochnervänd för att den inte ska synas, men mig lurar den inte. Den kunde väl ge sig på nåt annat än liljorna den hungriga huliganen!

14 kommentarer på “Oönskad”

  1. Du vet väl att olika insekter gillar olika växter. 😉

    Gilla

  2. Ja du….de där jagar vi allt!! Kluriga små rackare som bekant. Vi fick någon läskigt äcklig larv som var gul och klibbig på liljor det är svårt att nå i rabatten så de har jag nu flyttat för att ge dem en ärlig chans att få glädja oss nästa år. I år blev det mest sorgliga stolkar kvar…

    Men baggen gör sig bra på bild!! 🙂

    Kram

    Gilla

    • Ja, visst gör den sig på bild! Jag tycker att det ser ut som en bagge ur sagoböckerna, liten och näpen. I stan har jag en daglilja i ett hörn som aldrig får en chans, de äter upp den helt. Jag är där så gott jag hinner och synar, men har väl resignerat, de får hållas där så att de låter andra liljor vara. Men när de ger sig på kungsängsliljan är jag hård!
      Kram

      Gilla

  3. Vacker, ja 🙂

    Gilla

  4. De tar för sig! Är det bara en kan man väl bjuda på käket men är det horder, då blir det en annan femma! Man vill ju att blomman ska räcka åt en själv också!

    Gilla

    • De gör det, ja! Jodå, man skulle kunna bjuda på käket, men man kan aldrig veta om den som man ser har planer på att ha riktig frossarfest och bjuda in 50 kompisar!

      Gilla

  5. Visste inte att skalbaggar var skadeinsekter.

    Gilla

    • Många skalbaggar är riktiga städare, men det finns många skadebaggar också, som coloradobaggen, mjölbaggen (uäck!), husbocken och snytbaggen som angriper och skadar gran och tall. Sen är ju kackerlackan inte så rolig heller, men den räknas visst inte till skalbaggarna!

      Gilla

  6. Jag gillar bilden, men nog är det så att människan är jordens värsta skadedjur.
    Svante

    Gilla

  7. Det blev en häftig bild i alla fall…trots att du inte gillar liljebaggen! :-)!

    Gilla

    • De är ju egentligen väldigt snygga. Jag måtte vara morbid, jag har i mitt arkiv bilder på dem när de förlustar sig med varandra, hängande under ett blad. Eller i en ormgrop på marken. De har åtminstone roligt ända in i sista ögonblicket.

      Gilla


Lämna en kommentar