Tilltufsad

By: Jag

Jun 06 2020

Etiketter:, ,

Kategori: bilder, foto, fotografi, foton, photography, photos, saker, sommar, vår

49 kommentarer

Aperture:f/7.1
Focal Length:24mm
ISO:400
Shutter:1/0 sec
Camera:NIKON D5500

Ledsen, tilltufsad och närapå uppgiven känner jag mig efter den senaste tidens dust med Telias kundservice via chatt och otaliga telefonsamtal. Det som började med en sinande surfpott slutade med ett stendött nät och ingen förmåga eller ens vilja hos någon att verkligen lösa problemet. En absurd cirkus med hänvisningar till driftstörningar – på fel adress – med gastande i luren om att ”lång tid, om en kabel går av, då tar det minsann en månad!” Med dåliga råd som ställde till det, med brutna löften som gavs bara för att få tyst på mig, med dravel som ”Upplever du att du inte har uppkoppling?” Och där gick jag i taket. Upplever! Jag  h a r ingen uppkoppling, nätet är stendött!

När maken till slut tog routern till traktens återförsäljare, långt från torpet, visste denne genast besked. Efter att Telia uppgraderat eller uppdaterat slutade massor med simkort att fungera. End of story, men känslan av stor olust sitter kvar och gnager. Vem vill tillbringa timme efter timme i telefon som arga tanten?

Så kära bloggvänner: de inlägg jag hade planerat att göra om sköna ting i naturen blev inte gjorda och, vilket är värre, jag har inte kunnat titta på och kommentera era inlägg och inser att det är en omöjlighet att hinna i kapp, utan jag får börja i nutid. När jag skakat av mig olusten och uppgivenheten.

49 comments on “Tilltufsad”

  1. Det är väldigt jobbigt när det inte fungerar med tekniken. Har haft samma problem för många år sedan och det slutade med att jag bytte opetatör.
    Kramar från oss

    Gillad av 1 person

    • Ja, det är väldigt trist. Om det bara vore ofungerande nät, men när det är ofungerande support också. Det är svårt för oss att byta operatör eftersom de verkar ha bäst täckning i området.
      Kramar till er.

      Gillad av 1 person

  2. Jobbigt, jobbigt! Hoppas det fungerar nu!

    Gilla

    • Väldigt jobbigt. På nåt sätt känner jag mig förnedrad. Men ja, nu fungerar det och jag hoppas att det flyter på, det vare en pers att försöka få till det, ingen rolig kontakt med kundservice.

      Gilla

  3. Men så trist med dåligt nät och ännu värre dåligt bemötande! Bra att du fått till det nu 🤗

    Gilla

  4. Och som moset på det sura grädden fick du säkert en uppmaning i mejl att gilla dem.
    De förstår aldrig det enkla, att kunderna är alltid nöjda tills de blir missnöjda. Och när de blir missnöjda borde de göra allt för att bli nöjda igen. Men det sker sällan. Det är som Ryssland – de förnekar allt och inget är deras fel.
    Okunniga verkar de vara också, då din lokala visste genast vari problemet låg.
    Hoppas att nu har bredbandet i ordning igen.
    Jag känner med nallen. Ser både uppgiven och trött ut.

    Gilla

    • Nej, inget sånt mejl. Jag är nog registrerad som den oerhört jobbiga och arga tanten. Jag förstår att alla är stressade i dessa tider, men då borde man inte låtsas som om det regnar. Skriv det på hemsidan: vi har problem med att hinna med, det blir säkert fel här och där, vi ber om överseende. I stället för att låtsas som om inget fel har gjorts och att allt är som vanligt. Jag har tagit väldigt illa upp när jag har behövt bli argare och argare över alla löften och att ingeting har gjorts, dag efter dag. Ja, nallen ligger där och ser ut precis som jag känner mig, väl sett Antonia.

      Gilla

      • Jag blir upprörd åt dina vägnar. Jag minns den typen av omvänd policy. Jag har haft en hel del duster av liknande bolag. Jag var nog kund hos de flesta. Efter ett långdraget historia hos Telenor blev jag kund hos Tre. Även om det har hänt saker även hos tre var de alltid trevliga och hjälpsamma. Jag använder mobilt bredband. Jag har aldrig haft fast bredband.

        Gilla

        • Det är mobilt bredband vi har här på torpet, den enda möjligheten.Det är svårt att byta när det vekar som om T har den bästa täckningen. Det är kanske så att det är svårt för alla just nu, vad vet jag, men tala om det då! Just nu har vi en oerhört långsam uppkoppling igen så det knappt går att blogga. Igen.

          Gilla

  5. Oj, det var verkligen inte roligt, och jag förstår att du gick i taket av den kommentaren. Skönt att det fungerar nu, och jag håller tummarna för att det bara ska flyta på nu. Va rädd om dig, och ha en fortsatt trevlig helg 🙂

    Gilla

    • Tack för omtanken Susan! Det känns som om jag inte borde bry mig det finns så mycket värre saker just nu, men jag har verkligen tagit illa vid mig. Jag har inte ens kunnat gå iväg på promenader för att jag måste passa den fasta telefonen, mobilen har dålig täckning här. Men jag stannade hemma förgäves, ingen ringde, jag fick göra det, om och om igen. Tack det samma Susan!

      Gillad av 1 person

  6. En lite ovanlig bild! Som väl beskriver det hela…

    Gilla

    • Jag fick leta ett tag innan jag hittade bilden, den beskriver precis hur jag känner mig. Jag borde kanske inte ta åt mig så, men jag har känt mig invaderad av det här.

      Gilla

      • Strid med telebolag kan vara jävliga, vet jag om. Trodde inte Telia hörde till strulbolagen dock.

        Gilla

        • Jodå, tyvärr. När jag har kollat runt så är det väldigt många som är missnöjda med kundservicen, bottenbetyg ha de. Men, som jag skrev någonstans, jag har varit med om några lysande supporttillfällen där jag har har blivit pedagogiskt guidad av en lugn och vänlig person, tills allt har fungerat.

          Gilla

  7. Att vara tilltufsad är en alldeles för välbekant känsla. Jag känner med dig och önskar av hela mitt ❤ att det nu ska fungera för dig. Jag tycker mycket om dina inlägg. Vet med mig att jag är dålig på att kommentera, men försöker iallafalla att sätta ett lite avtryck iform av gilla.
    Jag ser fram emot kommande inlägg och hoppas att du är något mindre tilltufsad nu.
    Kram
    //P-L

    Gilla

    • Men oh, rara Piia-Liisa! Jag vet ju hur du har det så en uppkoppling är en värdslig sak borde jag tycka, men jag har tagit så illa vid mig så jag har haft mardrömmar om det. Det är ju mycket som ska skötas via nätet nuförtiden och då är det kämpigt när det känns som om man stångas mot en vägg. Tack så hemskt mycket för dina fina ord, jag uppskattar att du orkar gilla. Hoppas att du mår någorlunda bra och sköt om dig, snälla vän!

      Gillad av 1 person

      • Tack för dina ord, min vän. Jag har mått bättre än vad jag gör nu, så är det. Men en uppkoppling är viktig för vårt mående just för att vi sköter så mycket av våra dagliga rutiner via datorn. Jag handlar t ex online var vecka och hemtjänsten bär hem varorna. utan uppkoppling skulle det vara mycket som inte skulle fungera, så världsligt eller inte – viktigt är det. Och dåligt bemötande far vi väl alla illa av. jag hoppas att det rder ut sig för dig och att det kommer att fungera.
        Kram P-L

        Gilla

        • Det är ju så, det är mycket vi gör via datorn, speciellt viktigt med uppkoppling om man inte kan ta sig till affären själv. Hos oss var nog det viktigaste att min man skriver en bok med en medförfattare och det avbröts ju tvärt, det blev en lång ofrivillig paus. Vi får hoppas att det håller sig stabilt nu. Hoppas också att du kan få må bättre igen, jag har också en dålig period då jag inte orkar så mycket.
          Kram

          Gillad av 1 person

  8. Vet hur jobbigt det är när det inte fungerar. Skönt att det löste sig till slut. Ha det gott nu / kram på dig

    Gilla

    • Det blev mycket jobbigare än jag trodde .Man tror ju gärna att kundtjänster är till för att lösa problem, inte att orsaka dem och ge folk obehagskänslor. Tack det samma Pia och kram!

      Gilla

  9. Så oerhört enerverande … jag blir både ledsen och arg för din skull! Jag hade en dust med dem när vi kopplade in fiber och den nya routern inte fungerade – mycket tid gick åt – till sist var det sonen som löste problemet …
    Skönt att det funkar nu i alla fall – hoppas det fortsätter så! En sorgsen, men väl passande bild!
    Önskar dig en fin söndag!

    Gilla

    • Då vet du hur det kan vara. Jag har haft en del trassel bakåt i tiden men inte av den här kalibern. Jag fick en smärre kollaps till slut när det var över. Man ska inte behöva känna så när man försöker få problem lösta, något är helt fel då. Nätet är på men det var problem att se film igår, det bara laggade. Tack så mycket Anki och detsamma!

      Gillad av 1 person

  10. Jag har inte Telia längre efter alla år har jag tagit bort dom, det enda jag har hos dom numera är ett kontantkort som reservmobil.. 😊 Jag har i nuläge hemtelefon bredband och tv på com hem och mobilen på Comviq.. Just nu installerar dom fiberoptik i vårt hus så får se sen vad jag ska ha men allt blev billigare när jag bytte bort Telia.. Hoppas allt löser sig nu och strunta i att komma ikapp för skulle man försöka kommentera hos alla man missat av olika skäl fick man sitta 24timmar om dygnet.. Lycka till med allt 😊👍

    Gilla

    • Vi har också Comhem i stan men här på torpet verkar Telia ha bäst täckning, fast den haltar. Vi har två fasta telefoner, det mobila bredbandet och min mobli på Telia och har haft abb hos dem sen jag blev vuxen så de borde verkligen vara rädda om sina trogna kunder. Jag har aldrig varit med om något liknande och känner mig nästan förnedrad av hur det blev. Tack snälla Nicki, jag ska lunka runt i bloggbyn i sakta mak.

      Gillad av 1 person

  11. Undrade lite varför det var så tyst här hos dig. Kan tala om för dig att jag också hade blivit den (jätte)arga tanten. När jag läser din text känner jag hur adrenalinet sprider sig i kroppen, grhhh….
    Nej, det är ingen idé att försöka komma ikapp. Jag har missat två dagar och det kommer att bli ett riktigt jobb idag. Brukar inte sitta vid datorn vid den här tiden.
    Hoppas det funkar någorlunda nu och allt har lugnat ner sig. Ha en trevlig kväll efter allt elände!

    Gilla

    • Den upplevelsen var en av de tråkigare och faktiskt nästan mardrömslik. Jag försökte vara behärskad men lyckades inte. Det är det som stör mig, att jag blev så arg, men det var mycket som triggade igång ilskan. Dag efter dag.
      .
      Nu är vi i stan igen för att fixa lite här och kan glömma nätet på torpet. Det fungerar nog så där, nätet är nog överbelastat. Jag får ta bloggen i den takt jag orkar, känner mig, som sagt var, utmattad. Ska försöka sammanfatta ärendet och mejla till Telia. De vill ju ha feedback, vill alltid veta vad de kan förbättra och kundservice är definitivt en viktig bit.
      Trevlig ny vecka Kristallina!

      Gillad av 1 person

  12. Du har min djupaste empati. Vi är alltför många som känner igen oss i problemen – särskilt med Telia. De är fullkomligt hopplösa att ha att göra med. Just de där idiotfrågorna man ställs inför kan reta en till vansinne. Efter en kontakt med dom känner man sig tillplattad och förnedrad. Hoppas allt fungerar någorlunda nu. Man får inte begära för mycket av ett av Sveriges största företag. Illustrationen med nallen var talande och ursöt!

    Gilla

    • Tack Eva! Nallen i tvättkorgen hittade jag på ett loppis förra sommaren och var ganska sugen på både korg och innehåll, de ville hem till mig. Motstod dock frestelsen. Det slår mig att några antikmässor eller loppisar blir det inte av den här sommaren. Suck.
      .
      Just tillplattad och förnedrad. Så var det. Och detta med det som utlovats, ett telefonsamtal nästa dag för att tala om hur det skulle bli, eller att ordna hem en tekniker på fredag och så gick fredagen i väntan… Det känns som missbruk av folks tid och tålamod. Min tid är också pengar, sa jag. Men, nu fungerar det någorlunda och vi hoppas innerligt att vi får fiber även i vår lilla by så kan vi fundera över vilken leverantör vi ska ha sedan. Telia behöver definitivt förbättra sin kundservice, sitt ansikte utåt, de har förfärliga betyg på nätet, massor med missnöjda kunder.

      Gillad av 1 person

  13. Hallå! Det gör ont i hjärtat att läsa att du känner dig ledsen och uppgiven när du sökt hjälp av oss på kundtjänst, gällande ditt bredband som inte fungerar just nu. Vi vill gärna kika på detta tillsammans med dig och se när det kan tänkas bli åtgärdat, så du kan fortsätta ha kontakt med dina följare här på bloggen.

    Återkom gärna till oss på vår Facebooksida så får vi kolla på felanmälan med dig.

    Med vänliga hälsningar

    Fredrik Björn
    Kommunikatör

    Gilla

    • Jag är en av dem som aldrig någonsin har använt mig av Facebook fast jag blev tillfrågad av många som tyckte att jag skulle vistas där när företeelsen kom. Det jag vill göra är att mejla och sammanfatta ärendet, ni vill ju ha feedback, har jag förstått. Det mobila bredbandet kom igång igen när vi tog saken i egna händer, men det är stundtals dålig fart på det. Kan jag på något sätt mejla direkt till dig och inte hamna hos någon anonym på kundtjänst?

      Gilla

  14. Inte första gången jag hör en massa strul med telia…vad de en må vara av olika anledningar. Gillar INTE det jag läser ang. telia.
    Hoppas att ni får allt att fungera
    Ha en fin söndagskväll!

    Gilla

    • Jag vill avsluta ärendet med att få kontakt med någon som kan ta det till sig och göra något av det. Det får inte vara en återkommande cirkus med löften som inte hålls och utdraget strul. Telia är ett stort bolag och ansiktet utåt är en viktig bit.
      .
      Vi for int till stan och kan glömma nätet på torpet ett tag. Trevlig ny vecka Carina!

      Gillad av 1 person

  15. Jag fick problem med 3, vilket de inte kunde lösa. Jag fick också sitta i timmar, totalt, i telefon en massa gånger. Jag valde säga upp abonnemanget och starta med ett nytt abonnemang. Fortfarande hos 3 eftersom jag har haft 3 i en herrans massa år utan strul innan. Nu funkar det. Men visst är det tråkigt när de inte kan hitta vad som är fel.

    Ja, det var en tråkig grej du drabbades av. Men lägg det bakom dig och må gôtt!

    /Skvitt

    Gilla

    • Det var en av de värre gångerna med Telia. Kanske har de plockat in folk som inte har kompetens nog, det är ju sjukdomstider, men löften måste man vara noga med att hålla, annars protesterar vi med fötterna som det heter. Jag brukar inte hänga ut företag med namn på bloggen, men här kände jag att jag måste. Det var en så… förödmjukande upplevelse av vanmakt som jag känner att jag måste göra något av.
      .
      Jag lägger det bakom mig när jag har avslutat det, samlat ihop fakta och gett det till den som gör något åt det. Som när jag fick kommunen att göra tillsyn på mammas boende och chefen fick gå.

      Gillad av 1 person

  16. Så trist med teknikstrul. Och det där med att beklaga ”din upplevelse” måste vara vår tids värsta och mest nyttjade härskarteknik. Blä.

    Gilla

  17. Usch!!! Jag förstår din ilska och frustration och Näe, någon elak tant vill man ju inte vara… Men ibland måste den sidan komma fram men det är inget man mår bra av. Även om teknikstrul inte är roligt så är bemötanden ännu viktigare. Det brukar jag tänka på i mitt yrke. Hur man bemöter är så viktigt för hur fortsättningen ska vara… Ett dåligt bemötande eller omhändertagande ger ofta dåliga följder… Men härligt att ha dig tillbaka! Hoppas du får njuta av en underbar midsommarhelg 🙂

    Gilla

    • Jag tappade nog farten lite grann, blev så pass påverkad. Nu har jag letat fram en svårfunnen adress och skrivit i hygglig ton om vad som hände, hur jag kände, vad jag tycker att man kan förvänta sig och vad som kan förbättras. Skickat som vanligt brev. Jag tycker att det är viktigt att få ge feedback så att det på sikt kan ske en förändring. Tack detsamma Susanne! Vi önskar oss en solig midsommar så att vi kan vara ute och njuta med våra kära!

      Gillad av 1 person


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: